Karta Kretanja brodova u realnom vremenu!

FOTO: Dan luke Koper 2017. godine

I ove godine, 20. svibnja bili smo u posjetu manifestaciji povodom Dana luke Koper koja ove godine slavi 60. obljetnicu postojanja. Ponovno se organizator jako potrudio, organiziravši brojne sadržaje na Ukmerjevom trgu te na razne načine omogućio posjet samom lučkom području, a pripremljena je i velika torta.

Tako ste u razgled luke mogli pješke, biciklima, autobusima, brodom, a upriličene su i posebne vožnje na razgledavanje kontejnerskog terminala. Mi smo se odlučili za autobus, kontejnerski terminal te vožnju brodom. Bila je to prilika da se uvjerimo koliko su domaćini napredovali u odnosu na prošlu godinu, a tijekom razgledavanja stalno je netko stručan iz same luke pričao o postignućima luke.

Veliki neprijatelj događaju bilo je vrijeme zbog kojeg je fotografiranje bilo jako otežano pa zbog jake kiše uopće nismo fotografirali kroz prozor autobusa, a ni na samom brodu, koji je zbog naglo jačajućeg vjetra morao skratiti obilazak. Tek predvečer po završetku manifestacije vrijeme se smirilo pa smo uspjeli malo i fotografirati, iako više sidro ispred same luke nego luku.

Kao što se vidi na naslovnoj fotografiji, kontejnerski terminal izgleda respektabilno. Na 596 metara operativne obale,  ukupno je devet dizalica, a gaz na terminalu je 14.5 metara. Dominiraju najnoviji super post-panamax kontejnerski mostovi, koji omogućavaju prihvat i najvećih svjetskih kontejnerskih brodova kapaciteta i 20.000 TEU, odnosno 24 kontejnera u širinu. Do njih, prema unutrašnjosti terminala nalaze se 4 kontejnerska post-panamax mosta koji mogu obrađivati brodove do 18 kontejnera u širinu. A posljednje tri dizalice su panamax kategorije, koje mogu obrađivati brodove do 16 kontejnera u širinu.

Prošle godine prekrcali su na kontejnerskom terminalu 844.256 TEU, što je rekord, koji će gotovo sigurno biti srušen ove godine. Za vrijeme našeg posjeta, na kontejnerskom terminalu bili su vezani “Xin Tian Jin” i “MSC Lea”. “Xin Tian Jin” ima dva puta dolazak u Koper po itineraru Phoenician express servisa kojeg održava OCEAN alijanca. Prvi put dolazi u Koper s Malte, a drugi put u Koper dolazi iz Rijeke prije nego isplovi za Maltu.

Upravo dok smo čekali isplovljavanje “Xin Tian Jina” u daljini smo opazili kontejneraš koji se približavao. Unatoč slaboj vidljivosti naš aparat uspio je razaznati još jedan brod maticu OCEAN aliance. Radilo se o “APL Floridi” kojeg smo uspjeli približiti. Bio je to njegov prvi dolazak u Koper s Malte odnosno Dalekog istoka, nakon čega slijede Trst, Rijeka pa ponovno Koper. Teško je ne primjetiti njegovu nakrcanost, posebno na prve dvije slike.

 

Na slici ispod vidi se i kruzer “Thomson Dream”. Putnički promet u Kopru, raste iz godine u godinu. Ove godine očekuju 60 dolazaka kruzera, što je ipak pad u odnosu na prošlu godinu u kojoj je stiglo 80.000 putnika sa 69 brodova.

 

Veliki adut na kojeg Koper polaže velike nade je automobilski i ro-ro terminal koji je prekrcao 749.006 vozila u 2016. godini te postao treći najveći terminal na Mediteranu odmah nakon Valencije i Barcelone te deveti u Europi. Taj će se položaj dodatno popravljati jer je već odobrena gradnja nove garaže koja će moći prihvatiti 6.000 vozila. Na terminal pristižu vozila 10 različitih automobilskih marki, a u trenutku našeg razgleda bilo je parkirano više od 30.000 vozila.

Na sidru je čekao brod za prijevoz automobila “Grande Detroit”.

 

Gledajući sve to i slušajući sve što su nam rekli, došli smo do jednog zaključka. Koper je mali grad, a odrađuje veliki posao, a s Rijekom je obratno, veliki grad koji ne koristi svoje kapacitete. I ako nas pitate kad će Rijeka postići što ima Koper,  odgovor je skoro pa nikada. Nismo pesimisti nego samo realni. Potrebne su velike promjene u glavama ljudi i pristupu cijeloj priči oko naše luke gdje se neće međusobno prepucavati oko nebitnih stvari, već raditi u zajedničkom interesu. A Koper već sada radi na boljem sutra, kod nas se tek trebaju dogovoriti ili osnovati povjerenstvo za utvrđivanje zašto se luka brže ne razvija.