Karta Kretanja brodova u realnom vremenu!

Kanađani “3. maju” otkazali sva četiri broda

Dok traje ova igra mačke i miša između Uprave Uljanika i Ministarstva gospodarstva u kojoj je, kako se čini, postalo jedino važno kako što je moguće više pobjeći od tereta odgovornosti kada se ovaj sustav s 4.000 zaposlenih potpuno uruši, riječki »3. maj« ostao je praktički bez ijednog broda u svojoj knjizi narudžbi.

Toliko o izjavama i obećanjima odgovornih da se intenzivno radi i pregovara s nervoznim brodovlasnicima.

Kanadski brodar Algoma objavio je jučer na svojim službenim stranicama kako su pokrenuli postupak raskida ugovora za sve svoje novogradnje koje su se trebale graditi u riječkom brodogradilištu, odnosno Uljanik grupi.

Riječ je o seriji od četiri samoiskrcavajuća broda za prijevoz rasutog tereta, od kojih je jedan otkazan početkom ovog mjeseca, a sada je kristalno jasno, crno na bijelo, da ista stvar slijedi i s preostala tri.

Pukao im film
Neki naši dobro upućeni izvori ističu kako do ove nove, a moguće i završne katastrofe s otkazivanjima ugovora nije trebalo doći jer su, kažu nam, Kanađani pokazivali prilično razumijevanja za probleme u kojima se našao riječki škver kao dio Uljanik grupe. Očito im je prilično i stalo da dobiju te svoje brodove, barem dio njih. Da bi ugovore ostavili na snazi kanadski brodar i nije, navodno, uvjetovao toliko nemogućom stvari, a kad su još uvidjeli da s druge strane nema ni trunke dobre volje, očito je i njima »puknuo film«. Rezultat toga je ovo njihovo jučerašnje priopćenje.

»Treći maj« ostao je tako sa samo jednim važećim ugovorom, ali strah je i pomišljati koje će biti njegove financijske reperkusije za brodogradilište s obzirom na rekordno kašnjenje u isporuci te novogradnje.

Riječ je o tankeru »Santiago« koji već gotovo dvije godine čami na vezu u pulskom brodogradilištu u kojeg je iz Rijeke otegljen na završno opremanje, ali se na tom brodu tamo nije učinilo ništa.

U opremnom bazenu riječkog brodogradilišta trenutno su dva poluzavršena broda i za oba su, eto, sada raskinuti ugovori. Prvi je brod za prijevoz automobila koji je norveški Siem, u paketu s još tri, kancelirao početkom rujna, a drugi je Algomin »Endurance«.

Novaca i opcija kojima bi se ovi brodovi mogli završiti i isporučiti nema ni vidiku.

Po »džepu« države
Međutim, ono što se zna, istina neslužbeno, jest da će šteta za državni proračun od raskida ove serije kanadskih brodova biti puno veća od onih sedamdesetak milijuna eura, koliko je bilo aktivnih državnih jamstava kod Siemove serije brodova.

Prema neslužbenim informacijama koje je dobio naš list, Algomin raskid ugovora za sva četiri broda povlači za sobom nešto više od 70 milijuna eura izdanih državnih jamstava za avansne uplate Kanađanima te još dodatnih četrdesetak milijuna dolara, za koje je država jamčila Uljaniku kada su uzimali kredite za njihovu gradnju. Drugim riječima, jučerašnje Algomino službeno priopćenje znači da hrvatski državni proračun ostaje kraći za nešto više od 100 milijuna eura.

Sada je jasno zašto je ministar financija Zdravko Marić prije desetak dana pričao o tome da bi državni proračun do kraja ove godine mogao imati do 300 milijuna eura troška zbog Uljanika. Sedamdeset milijuna eura od raskinutih norveških car-carriera, sada Kanađani te 96 milijuna eura na ime izdanih državnih jamstava za kredit Uljaniku koji je na kraju ispao sve osim »rescue aida«, a što je trebala biti njegova namjena, javlja Novi list.