Karta Kretanja brodova u realnom vremenu!

Od 1. travnja nove tri kontejnerske alijance i nezavisni prijevoznici u “borbi” za svjetsko tržište

Još je tek nekoliko dana preostalo do službenog stupanja na snagu tzv. novog kontejnerskog poretka od 1. travnja. Svi akteri su poznati i njihove uloge u svjetskom kontejnerskom prijevozu.

Tri saveza

Svijetom će dominirati tri jake alijance: “2M” koju čine danski “Maersk” i švicarski “Mediterranean Shipping Company” (MSC), uz ispomoć na nekim servisima od strane korejskog “Hyundai Merchant Maritimea” (HMM) te njemačkog “Hamburg Suda” (HS), koji će preuzeti dio tereta, ali neće postati ravnopravni članovi ovog saveza. S druge strane “suprotstavit” će im se “OCEAN” alijanca, sastavljena od francuske kompanije “CMA CGM”, kineske kompanije “China Ocean Shipping Company” (COSCO), tajvanskog Evergreena i hongkonškog “Orient Overseas Container Linea” (OOCL). I u konačnici treći savez pod nazivom “THE Aliance” (Alijanca) koju čine njemački “Hapag-Lloyd”, tajvanski “Yang Ming” i tri japanska prijevoznika “Mitsui O.S.K. Lines” (MOL), “Nippon Yusen Kaisha” (NYK Line) and “K Line”.
Osim njih postojat će i niz nezavisnih kompanija koje će se boriti za svoj udio na tržištu.

Osim novosti u savezima, povećava se i kapacitet na glavnim rutama između Azije i Europe te između Azije i Sjeverne Amerike. Propašću Hanjin Shippinga nastale su “rupe” u kapacitetu u 2016. godini koje će se ove godine nadomjestiti povećanjem kapaciteta.

Na mrežama između istoka i zapada najviše će pripasti “OCEAN” alijanci s 40 servisa na 7 trgovačkih puteva istok-zapad, 32 će pripasti “Alijanci”, a 25 servisa “2M” alijanci.

Azija – zapadna obala Sjeverne Amerike
“Vruća linija” bit će ona između Azije i zapadne obale Sjeverne Amerike gdje će se šest nezavisnih kontejnerskih prijevoznika natjecati s tri alijance koje smo iznad istaknuli.
Linija će imati 38 polazaka tjedno, isto kao prošle godine, međutim s porastom tjednog kapaciteta od 4.9%, zbog uvođenja brodova većeg kapaciteta.
Nezavisni prijevoznici na ovoj ruti imat će udio od 17% uz osam tjednih servisa: “Hyundai Merchant Maritime” (HMM) tri, “Pacific International Lines” (PIL) i Wan Hai Lines (s COSCO-m) dva te “Matson”, novi prijevoznik “SM Line” i “Zim Integrated Shipping Services” (ZIM) po jedan polazak.
Veliki savezi brodara će s druge strane imati i više servisa. Najviše “Ocean” alijanca i to 14, zatim “Alijanca” 11, a najmanje “2M” alijanca (5 servisa tjedno).

Azija – istočna obala Sjeverne Amerike
Na ovoj ruti očekuje se 19 tjednih polazaka, uz porast tjednog kapaciteta od 2.1%. Ovdje će dominirati tri alijance i “ZIM” kao neovisni prijevoznik s dva tjedna polaska.

Ruta Azija – Europa doživjet će velike promjene tijekom 2017. godine, jer dolaze prijevoznici nove tri alijance s kojima će i porasti kapaciteti prijevoza.

Azija – sjeverna Europa
Također se radi o jednoj od linija velikog interesa. Svih 17 polazaka odrađivat će tri svjetske alijance, a na ovoj ruti nema nezavisnih prijevoznika. Očekuje se porast tjednog kapaciteta od 9.6%.
To je i jedan polazak više u odnosu na ono što postoji danas kroz četiri svjetske alijance: “2M”, “G6”, “CKYE” i “O3”.
Najveći porast očekuje se od “2M” ekipe koja neće samo nadograditi postojeće veze brodovima kapaciteta 18.000-20.000 TEU, već od travnja krenuti i sa šest novih servisa. Time će ukupan kapacitet brodova “2M” alijance porasti za 23%, s 83.500 TEU to 103.000 TEU. Do ovog porasta je došlo i dijelom zbog uključivanja “HMM”-a i “Hamburg Süda” koji će preuzeti 4.000 do 6.000 TEU-a tjedno od ukupnog kapaciteta.
“OCEAN” alijanca imat će na ovoj ruti 6 tjednih polazaka, a “THE Aliance” pet. Oba saveza s ukupnim kapacitetom od 155.000 TEU, istim brojem polazaka, kao što trenutno imaju do 1. travnja još uvijek službene “G6”, “CKYE” i “O3” alijance te porastom tjednog kapaciteta od 9%.

Azija – Mediteran
Pravac će imati 13 tjednih polazaka uz očekivani tjedni porast kapaciteta od 1.2%. I ovdje će “ZIM” biti jedini neovisni prijevoznik, a sve ostale polaske odrađivat će tri svjetske alijance.

Luke s najviše polazaka
Središnja Kina imat će najviše polazaka na Dalekom istoku (131), slijede Hong Kong, Tajvan i južna Kina kao jedna regija sa 118 polazaka, 98 polazaka imat će sjeverna Azija i 70 jugoistočna. Najprometnija luka u Aziji bit će Šangaj sa 58 tjednih polazaka i Busan s 54, na sjeveru Azije Ningbo i Qingdao s 25.
Na sjeveru Azije dominirat će jedna nacionalnost, japanska, jer će te luke opsluživati većinom bodovi “Alijance” gdje su čak tri japanska brodara. Na jugu Kine najprometniji će biti Yantian s 42 tjedna polaska, a Hong Kong 26. U jugoistočnoj Aziji najzauzetiji će biti Singapur s 35 tjednih ticanja brodova.

Rotterdam i Antwerpen bit će najprometnije luuke sjevera Europe s 21 odnosno 19 polazaka. U Francuskoj će najveća gužva biti u Le Havreu s 13 dolaznih putovanja, a isto toliko imat će njemačke luke Bremerhaven i Hamburg. U Ujedinjenom Kraljevstvu Southampton će imati 10, a Felixstove 9 polazaka.

“2M” alijanca ima osjetno više ticanja u zapadnom Mediteranu u odnosu na konkurenciju s 25 dolazaka, 19 ima “OCEAN” alijanca, a 16 “Alijanca”. Trinaest luka zapadnog Mediterana primit će brodove ovih alijanci, a najzastupljenije će biti Valencija (10), Barcelona (8), Genoa (8) i La Spezia (7) ticanja brodova.

Istočni Mediteran i Jadran imat će ukupno 42 ticanja tjedno u 19 luka. Tek nekolicina luka ovog područja imat će više od dva ticanja tjedno, a najviše će biti u Pireju, njih 7.
Rijeka će imati dva ticanja tjedno, po jedno od strane “2M” i “OCEAN” alijance.

Južni Atlantik uz obalu SAD-a, 72 dolazna i 70 odlaznih ticanja svakog tjedna, više nego duplo od bilo koje druge regije u Sjevernoj Americi. Norfolk, Savannah i Charleston bit će najprometnije od ukupno osam južnoatlantskih luka, a u njih će stizati sve tri grupe prijevoznika.
New York-New Jersey bit će glavne luke na sjevernom Atlantiku, gdje je “2M” slabiji od svojih rivala. Zato se oni fokusiraju na obalu Meksičkog zaljeva s 12 dolaznih ticanja raspoređenih na 6 luka. “OCEAN” alijanca na tom području ima 9 ticanja, a “Alijanca” šest.
“2M” kasni za drugom dvojicom saveza i na pacifičkom jugozapadu i sjeverozapadu. Imaju tek 5 ticanja u lukama Los Angeles-Long Beach i Oakland, dok ih “OCEAN” ima 15, a “Alijanca” čak 17.
Vrlo slično je i na sjeverozapadu. “2M” ima 4, “Alijanca” 8, a “OCEAN” 11.

Nema sumnje, bit će ovo zanimljiva godina za praćenje aktivnosti po pitanju kontejnerskog prijevoza u svijetu.