Karta Kretanja brodova u realnom vremenu!

Servisi na kontejnerskom terminalu u Rijeci, otkuda sve dolaze brodovi?

“Ocean Three” alijanca brodara (CMA–CGM, COSCO, UASC) zbog optimizacije poslovanja, od prosinca više ne tiče Rijeku svojim direktnim servisom s Dalekog istoka. Bez servisa je na Jadranu ostala i Venecija, uz još dvije crnomorske luke. Došlo je do spajanja dva servisa (jadranskog i crnomorskog) u jedan i takva će situacija ostati sve do 1. travnja 2017. godine kada se ista alijanca vraća ojačana za još dva brodara (EVERGREEN, OOCL). A dok se to ne dogodi Rijeku će partneri iz ove alijance ticati putem redovnih tjednih “feeder” servisa.

CMA CGM tako u Rijeku dolazi servisom “Adrimed Express” čija tri broda “Sagitta”, “AS Cypria” i “Cape Mayor” stižu četvrtkom. Brodovi su to prilično velikih dimenzija za feedere, dužine i preko 220 metara. Nekad su takvi korišteni kao brodovi matice, no s napredovanjem brodogradnje, danas matice uglavnom imaju preko 280 metara.
Cijela ruta uključuje 8 luka, a izgleda ovako: Malta – Rijeka – Kopar – Trst- Venecija – Malta – Damietta – Alexandria. Pritom Malta ima ulogu tzv. “hub luke”, odnosno prekrcajne luke, u koju pristižu brodovi matice velikih dimenzija, gdje se prekrcavaju kontejneri s feeder brodova i dalje odvoze diljem svijeta. Rijeka u ovom servisu ima ulogu “gateway” luke, jer se vodi i kao dolazna (prva u Jadranu) i kao odlazna luka na servisu (prva u Jadranu), što otvara dodatne mogućnosti.
Napomena: U trenutku pisanja ovog članka, u Rijeku po prvi put dolazi Sagitta.

Evergreeen u Rijeku dolazi ponedjeljkom kroz “Adriatic Levant” servis ili skraćeno “ADL”. Servis povezuje sjeverni Jadran s istočnim Mediteranom, a u servisu sudjeluje deset luka s križanjem rotacija u Pireju. To znači da brodovi u servisu ne idu istom rutom prethodnika, već svaki (ima ih 3) obilazi luke drugim redoslijedom, s glavnom lukom u Pireju. Brodovi na servisu: “Mary Schulte”, “Uni-Phoenix” i “A. Obelix”.

COSCO Rijeku s Dalekim istokom indirektno povezuje ponedjeljkom preko hub luke Pirej i servisa “AGT” (Adriatic Greece Turkey). I ovo je tzv. “butterfly” odnosno “leptir” servis, iz sljedeće rotacije jasno je vidljivo i zbog čega: Pirej-Rijeka-Koper-Venecija-Ancona-Pirej-Solun-Istanbul Ambarli-Istanbul Haydarpasa-Yilport Gebze-Izmir-Pirej. I ovdje su u prometu tri broda: “Independent Concept”, “Fiona” i “AS Floriana”.

Hapag Lloyd feeder tjedni servis za Rijeku povezuje egipatske luke Damiettu i Port Said sa sjevernojadranskim lukama, a uz Rijeku brodovi dolaze u Anconu, Veneciju i Koper. U rotaciji su brodovi “Hansa Limburg” i Louisa Schulte”.

Osim što održava i riječku direktnu vezu s Dalekim istokom (u suradnji s Maerskom), MSC ima i svoj feeder servis “Line H” koji povezuje talijansku luku Gioa Tauro s lukama Bar, Rijeka, Ploče i Pozallo. Jedan je brod u rotaciji, trenutno “MSC Luna F”.

Po uzoru na kolege iz MSC-a i Maersk je u Rijeci zastupljen duplo pa i kroz feeder servis koji povezuje španjolski Algeciras preko Malte sve do Jadrana (Rijeka, Koper, Venecija, Ravena, Ancona). Obzirom na udaljenosti i brodova je više. Trenutno su u rotaciji: “WMS Harlingen”, “Max Venture”, “Max Limit” i “Andante”.

UASC ima vrlo kratki feeder servis koji povezuje Rijeku s Trstom i Venecijom, pod nazivom “FDE”, a na servisu je brod “BF Aurelia”.

I u konačnici, šećer smo ostavili za kraj. U Rijeku svakog petka dolazi trenutno i jedini direktni servis s Dalekog istoka, onaj kojeg drže Maersk i MSC (“2M” alijanca). Rijeka je zadnja luka ticanja servisa na Jadranu, a Koper prva, što i nije neka prednost, jer robi iz Busana u Južnoj Koreji do Rijeke treba 33 dana, a do Kopra 29 dana. “AE12” je puno ime servisa, iako ga u MSC-u zovu i “Phoenix”, a za njegovo održavanje zadužena je cijela flota brodova. Dominira Maerskova G-klasa, duljine 367 metara i kapaciteta oko 10 000 TEU-a.

Međutim, već 16. prosinca na Brajdicu stiže rekorder – “MSC Paloma”, po kapacitetu najveći brod ikada, 14 000 TEU, dok je duljinom malo kraća od Maerskove G-klase. Posebnost ovog broda bit će i posve novo nadgrađe, kakvo u Rijeci još nismo gledali. Više detalja o samom brodu napisat ćemo pred njegov dolazak.

Zaključak priče o riječkim kontejnerskim servisima glasi ovako. Rijeka ima 7 feeder servisa i 1 direktni servis. Od 1.4. 2017. sigurno se vraća još jedan direktni servis, a koliko će nakon toga ostati feedera tek će se vidjeti. Što više, to bolje, u svakom slučaju.