Karta Kretanja brodova u realnom vremenu!

“Marko Polo” s navijačima Rijeke piše svoju bogatu povijest

Navijači Rijeke Jadrolinijinim trajektom “Marko Polo” u četvrtak u ponoć kreću put Splita na finalnu utakmicu Hrvatskog nogometnog kupa, koju nogometaši Rijeke igraju s Hajdukom. Drugi je to put da navijači Rijeke organizirano koriste Jadrolinijine usluge, prvi put je to bilo s brodom “Zadar”, također do Splita, o čemu smo tada pisali pa se možete prisjetiti na poveznici ispod.

A sad malo bogate povijesti ovog broda.

Peter Wessel (1973.-1984.)

“Marko Polo” porinut je 1972. godine u brodogradilištu Ateliers & Chantiers du Havre, u Le Havreu u Francuskoj za norveškog naručitelja pod prvim imenom “Peter Wessel“, a korišten je na relaciji između Larvika i Fredrikshavna od 1973. godine. Dimenzije broda su 128,1 x 19,6 metara, gaz mu je 5,7 metara, a kapacitet mu je 1100 putnika i 270 osobnih vozila. Ima četiri Stork Werkspoor 8TM410 motora koji razvijaju snagu od 15014 kW.

Peter Wessel, shipspotting.com

Zeeland (1984.-1986.)

U Norveškoj je ostao do ožujka 1984. godine kada je prodan nizozemskoj kompaniji Stoomvaart Maatschappij Zeeland čije je ime i ponio, “Zeeland”. Angažiran je na relaciji između Hoek van Hollanda i Harvicha. Bio je i u najmu dvije godine na Bahamima.

Zeeland, foto: Tim Webb

Stena Nordica (1986.-1988.)

U studenom 1985. brod postaje vlasništvo kompanije Stena Line, ali ostaje u servisu nizozemske kompanije SNZ do ožujka 1986. godine, kada stiže u Rotterdam na remont, a već od 4. svibnja 1986. plovi na liniji Moss – Frederikshavn – Gothenburg kao “Stena Nordica”.

Stena Nordica, foto: Frank Heine

Marko Polo (od 1988.)

23.11. 1988. “Stena Nordica” prodana je kompaniji Adriatic General Sh CO Ltd sa sjedištem u Monroviji, Liberija, odnosno današnjoj Jadroliniji. Već 24. studenog isplovila je put Sredozemlja, a od 1989. godine u bojama novog brodara i s novim imenom “Marko Polo”, počinje održavati liniju Ancona – Krf – Patras – Krf – Dubrovnik – Split – Venecija.

izvor: ships.forumcroatian.com

Marko Polo tijekom Domovinskog rata

Za vrijeme Domovinskog rata brod je nekoliko puta bio u najmu u inozemstvu. Od listopada 1989. do siječnja 1990. godine poslužio je u Hamburgu kao utočište izbjeglicama iz Istočne Njemačke. U veljači 1990. godine vratio se Jadroliniji, da bi u siječnju 1992. godine ponovno otišao put Njemačke, u najam kompaniji TR-Line, kod kojih je bio na liniji Trelleborg – Rostock. Najam je potrajao do studenog iste godine, jer je došlo do većeg kvara na motoru, zbog čega je brod vraćen vlasniku.

Foto: Daniel Sorensen

Odmah po završenom remontu odlazi u najam grčkoj kompaniji Olympic Ferries koja ga je “ubacila” na liniju Bari – Igoumenitsa – Patras. U najmu je bio do siječnja 1994. godine.

1994. godine potom je otišao u još toplije krajeve. Najam od svibnja do rujna preuzela je kompanija Compagnie Marocaine de Navigation (COMANAV) iz Maroka, koja je brod koristila na relaciji Nador (Maroko) – Sète (Francuska).

Od 1995. do danas

1995. dobiva liniju Ancona-Split. 2002. godine prelazi na liniju Rijeka – Dubrovnik – Bari, a u svibnju 2004. Rijeka – Zadar – Split – Stari Grad – Korčula – Dubrovnik – Bari. Danas je angažiran većinom na međunarodnoj liniji Split – Ancona.

Još neke zanimljivosti
– 19.5.1995. Markom Polom iz Rijeke krenulo 1500 vjernika na hodoćašće u Loreto kod Ancone.
– kolovoz 1996. – putnica pala s broda, pronađena na Molatu
– 4.2.1999. požar na brodu, izazvan od strane talijanskih lovaca, u garaži izgorjela dva automobila, požar ugasila posada
– 31.12.2002. Novogodišnje krstarenje od Splita do Hvara
– kolovoz 2003. – nestao mornar s broda, na liniji Bari-Dubrovnik, spašen nakon 30 sati potrage
– 15.7.2009. – prisustvovao otvorenju putničkog terminala u Rijeci
– 27.7.2009. – prilikom uplovljavanja u Split propelerom zahvatio dno
– rujan 2011. – domaćin sajmu Softcom
– 27.8.2012. – posada Marka Pola spasila jedriličare ispred obale Ancone
– 1.11.2012. – zbog olujnog juga na liniji Ancona-Split. došlo je do oštećenja više vozila u garaži, brod se i opasno nagnuo
– 4.6.2015. – na liniji Ancona-Split prevezen papomobil koji je koristio papa Franjo za vrijeme posjete Sarajevu
– 8.12.2017. – domaćin proslave 70 godina Jadrolinije
– 26.5.2022. – organizirani prijevoz navijača HNK Rijeka u Split


Havarija na Situ

Nije imao veći broj havarija tijekom svih 50 godina, no jedna ga je gotovo potpuno onesposobila za plovidbu. 24. listopada 2009. godine tijekom noćne plovidbe na liniji Rijeka- Split-Dubrovnik-Bari, došlo je do nasukavanja broda na hridi otoka Sita.

Foto: Nacional.hr

U akciji odsukavanja morala je biti pozvana i specijalizirana kompanija iz Nizozemske, Smit Salvage Rotterdam, koja je u suradnji s Jadranskim pomorskim servisom uz pomoć hidrauličnih dizalica i zračnih jastuka odsukala brod 20. studenog, koji je izletio 15 metara u kopno, a k tome nasjeo i na podmorski greben preko kojega nije mogao biti izvučen ni uz pomoć četiri snažna tegljača.

Najveća šteta bila je oštećenje glave propelera, koji je zamijenjen u Malom Lošinju. Remont je potrajao do svibnja 2010. godine, kada je “Marko Polo” ponovno zaplovio, iako su mu prvotne prognoze davale i kraj karijere u rezalištu u Turskoj.

Marko Polo na remontu u Malom Lošinju, izvor: ships.forumcroatian.com

Labud postao “ružno pače”

Obzirom na njegove godine, da bi mogao nastaviti ploviti, “Marko Polo” morao je napraviti ozbiljne zahvate na svom trupu kako bi zadovoljio standarde plovidbe u međunarodnim vodama. To je učinjeno u brodogradilištu Viktor Lenac od siječnja do ožujka 2011. kada su mu napravljene preinake vrijedne oko milijun i pol kuna, a one koje su se najviše vidjele su dodani blisteri i “pačji rep”, zbog čega je “Marko Polo” bitno promijenio vizualni identitet. Zaljubljenici u brodove većinom smatraju da mu je izgled nagrđen tim dodacima, a dio ljudi povezanih s pomorstvom smatra da je i brodu narušena pomorstvenost.

izvor: ships.forumcroatian.com

“Marko Polo” ima “radnu dozvolu” do 2024., a što će nakon toga biti nitko ne zna. Jedno je sigurno, ovo je brod koji zaljubljenike u brodove ne ostavlja ravnodušnim.